گمرکات اجرایی و تجار از ارسال کالا به میلک و گمشاد خودداری کنند

سخنگوی گمرک گفت: به دلیل تحولات و درگیری‌های داخلی در کشور افغانستان، از گمرکات اجرایی و تجار درخواست می‌شود تا اطلاع بعدی از ارسال حامل‌های صادراتی و ترانزیتی که قصد خروج از گمرک میلک و بازارچه گمشاد را دارند، خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، «سید روح الله لطیفی» افزود: گمرک میلک در شهرستان هیرمند و در مقابل گمرک زرنج افغانستان قرار دارد که با تحولات رخ داده در شب و روز گذشته در این کشور، خروج کامیون‌های ایرانی و ترانزیتی به سمت افغانستان تا اطلاع بعدی امکان پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان از گمرکات اجرایی خواسته شده است تا اطلاع ثانوی از ارسال هرگونه کالای صادراتی وترانزیتی به افغانستان از طریق مرز میلک و بازارچه گمشاد خود داری کنند.

سخنگوی گمرک خاطرنشان کرد: کامیون‌های ایرانی و محموله‌های تجاری هم اکنون در حال بازگشت هستند و در صورت ایجاد هرگونه تغییری در شرایط این مرزها در روزهای آتی اطلاع رسانی خواهد شد.

لطیفی گفت: طی روزهای گذشته مقادیر زیادی سوخت، دارو، سرنگ و سرم قاچاق ، قبل از خروج از کشور توسط مربی سگ‌های موادیاب و یگان حفاظت گمرک میلک کشف و ضبط  شد.

بررسی آخرین وضعیت تجارت کالایی بین ایران با افغانستان نشان می‌دهد که ارزش صادرات به این کشور همسایه در فصل بهار۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۱۵ درصد رشد به ۵۷۰ میلیون دلار رسیده است.

افغانستان در حال حاضر پنجمین مقصد عمده صادرات کالاهای ایرانی است و پیش‌بینی می‌شود که ارزش صادرات ایران به این کشور تا پایان امسال به سه میلیارد دلار برسد.

صادرات و واردات با افغانستان به صورت «ترانشیپمنت» انجام می‌شود، بدین ترتیب که کامیون‌های ایرانی بار خود را در مرز تخلیه و کامیون‌های افغان آن را برای رسیدن به مقصد حمل می‌کنند.

پیش از این و در سایه تحولات اخیر در افغانستان، مرزهای ماهیرود در خراسان جنوبی و مرز دوغارون در خراسان رضوی در روز هفدهم تیرماه بسته شدند ولی مرز میلک در استان سیستان و بلوچستان به کار خود ادامه می‌داد.

جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جوار ولایات هرات، فراه و نیمروز آن کشور با استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارد.