مردم؛ قیمت‌گذار اصلی در بورس خودرو

دبیر کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه دولت قبل و فعلی قصد آزادسازی قیمت خودرو را داشتند، تاکید کرد که راهکار خودروی بورسی التهاب را از بازار می گیرد و قیمت گذار اصلی مردم خواهند بود.

روح الله ایزدخواه که از طراحان طرح خودروی بورسی در مجلس است گفت: از سوی دولت کارشکنی هایی در رابطه با این مسئله زیاد بود و لذا طرح را برای این دوره نگه داشیم. احساس می شود دولت فعلی نیز در مدیریت بازار خودرو ناتوان بوده است و لذا ما مجدد طرح را در دستور کار قرار دادیم و ان شاالله به تصویب مجلس می رسد.

 

وی با اشاره به اینکه وقتی بازار متلهب شود، یعنی خودرو به کالای سرمایه ای بدل شده است، افزود: تا امروز دو رویکرد اجرا شده که موفق نبود و ما عرضه در بورس را انتخاب کردیم.

 

به گفته ایزدخواه قیمت گذاری دستوری شکست خورده است و موجب التهاب در بازار می شود. این نوع قیمت گذاری میان بازار و کارخانه شکاف ایجاد کرده و موجب دلالی می گردد.

 

دولت شیوه دوم را دنبال می کند؛ یعنی قصد دارد قیمت را آزاد کند و خودروساز با قیمت بازار، خودرو را به فروش برساند ولی ما این رویه را قبول نداریم چون بازار ملتهب و قیمت ها کاذب است.

 

وی افزود: راه حل سوم این است که قیمت تمام شده خودرو وارد بورس کالا شود و اجازه دهیم مشتریان قیمتِ خرید را تعیین کنند. در این صورت رقابتی بین مشتریان برای تعیین قیمتِ موردِ معامله اتفاق می افتد.

 

ایزدخواه ادامه داد: در بورس نیز خریدار تا سه سال نمی تواند خودرو را بفروشد و مالیات تنظیمی روی این خودرو سوار خواهیم کرد؛ بورس یک بازار کنترل شده است و مانند بازار سیاه نیست.

 

به گفته این نماینده مجلس بورس کالا در حال حاضر هم قواعدی دارد و می گوید اگر قیمت گذاری گزاف باشد، مشخص می شود معامله گر قصد ایجاد بازار سیاه را دارد و بورس چنین معامله ای را حذف می کند.

 

ایزدخواه بورسی شدن خودرو را موجب کاهش قیمت در بازار هم دانست و گفت: بسیاری افراد کارت ملی دیگران را می خریدند و خرید خودرو را به شغل خود تبدیل کرده بودند. این افراد خودرو را از کارخانه می خریدند و با ۱۵۰ میلیون بالاتر در بازار می فروختند.

 

وی با بیان این که دولت قبل و این دولت به نوعی قصد ایجاد بازار سیاه را داشتند و با آزادسازی قیمت خودرو، مردم می گویند دولت خودرو را گران کرده است؛ گفت: در بورس این مردم هستند که اقدام به قیمت گذاری می کنند. ما در این طرح مابه تفاوت قیمت خودرو را به خودوساز نمی دهیم و وارد یک صندوق می کنیم که برای حمل و نقل عمومی و… صرف خواهد شد.

 

وی افزود: عرضه در بورس دارای یک تابو در مجلس و دولت است و می گویند این روند در دنیا وجود ندارد و جواب این است که در هیچ کجای دنیا خودرو از یک سال قبل به فروش نمی رسد؛ لذا رسانه باید چنین تابویی را در مورد بورس خودرو از میان ببرد.