افزایش بیش از ۲ دلاری قیمت نفت در معاملات امروز، ۶ اسفند ۱۴۰۰

به دنبال مناقشات روسیه و اوکراین، قیمت نفت در معاملات امروز، جمعه، نزدیک به 3 درصد افزایش یافت.

به دنبال مناقشات روسیه و اوکراین که نگرانی در عرضه نفت در جهان ایجاد کرد و از آنجا که بازارها‌ برای تاثیرات تحریم های تجاری علیه روسیه به عنوان صادرکننده بزرگ نفت آماده می شوند، قیمت نفت در معاملات امروز، جمعه، نزدیک به ۳ درصد افزایش یافت.

به گزارش  فارس به نقل از رویترز، هر بشکه نفت برنت با ۲ دلار و ۱۲ سنت افزایش ۱۰۱٫۲۰ دلار فروخته شد، این نوع نفت دیروز تا ۱۰۵ دلار هم بالا رفته بود.

نفت خام آمریکا نیز با یک دلار و ۸۰ سنت افزایش ۹۴٫۶۱ دلار معامله شد.

مناقشات روسیه و اوکراین سبب شد تا قیمت نفت برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ تاکنون به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

جفری هالری، تحلیلگر ارشد بازار نفت گفت: «خریداران آسیایی به وضوح در آخر هفته آشفته هستند.»

«شرایط اوکراین قیمت ها را بالا نگه خواهد داشت زیرا در محیط کنونی که تقاضای بالا و عرضه محدود در جهان وجود دارد، تهدید اختلال، چه واقعی و چه خیالی وجود خواهد داشت. من فکر می کنم، قیمت نفت برنت در چند هفته آتی در بازه ۹۰ تا ۱۱۰ دلار باشد.»

در واکنش به این اتفاقات، آمریکا، مسکو را هدف یک سری تحریم ها قرار داده است تا مانع تجارت این کشور با ارزهای بزرگ شود، واشنگتن، بانک ها و نهادهای دولتی روسیه هدف تحریم قرار داده است.

با این حال یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا گفت: این تحریم ها «بخش نفت و گاز را هدف نگرفته و نخواهد گرفت.»

ویوِک دِهار، تحلیلگر بانک «کامن وِلث» در یادداشتی نوشت: «با توجه به اینکه ذخایر نفتی در جهان در پایین ترین سطح ۷ سال گذشته قرار دارد، بازار نفت به صورت ویژه به شوک های عرضه آسیب پذیر است.»

وی با اشاره به عدم توانایی اوپک پلاس در تولید بیشتر نفت، افزود: «ظرفیت مازاد اوپک پلاس به علت رشد عرضه ناامیدکننده این گروه، زیر سوال رفته است.»

رویترز مدعی است، تولید نفت اوپک در ماه ژانویه، کمترین افزایش تولید برنامه‌ریزی شده این گروه بوده است.