محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد:

افزایش ۲۵ درصدی شهریه دانشگاه آزاد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی شهریه این دانشگاه برای دانشجویان سال‌های قبل و ورودی جدید خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی طهرانچی در نشست خبری با اهالی رسانه که پیش از ظهر امروز یک شنبه به صورت مجازی برگزار شد اظهار داشت: شهریه ثابت دانشجویانی که اکنون مشغول تحصیل هستند ۴۰ درصد کل شهریه را تشکل می‌دهد، افزایش نمی‌یابد اما شهریه متغیر آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد در مجموع کمتر از ۲۰ درصد به شهریه این دانشجویان اضافه می‌شود.

به گفته وی شهریه دانشجویان جدید نیز حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد خواهد داشت.

رییس دانشگاه آزادهمچنین گفت: در پایان دولت دوازدهم اتفاقات عجیبی در زمینه افزایش حقوق و دستمزد رخ داد که عدالت را در آموزش عالی با چالش مواجه کرد چراکه اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی احساس می‌کنند که با مجموعه‌های دولتی تفاوت دارند.

وی ادامه داد: جالب است که برخی از رسانه‌ها موضوع همسان‌سازی حقوق در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی را دنبال می‌کنند ولی وقتی زمان افزایش شهریه می‌شود، می‌گویند که نباید شهریه‌ها افزایش پیدا کند.

طهرانچی گفت: با این حال می‌دانیم که دانشجویان، خانواده‌ها و همچنین خانواده دانشگاه آزاد اسلامی شامل اساتید و کارکنان با مشکل مواجه هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره واکسیناسیون در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: هم اکنون ۷۷ مرکز واکسیناسیون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده و اسامی اساتید و کارکنان نیز به وزارت بهداشت ارسال شده است، تا ۱۰ روز آینده واکسیناسیون اساتید و کارکنان به صورت کامل انجام می‌شود البته واکسیناسیون دانشجویان نیز برای دانشگاه آزاد اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

طهرانچی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد که در کنار واکسیناسیون به آماده سازی شرایط اجتماعی انجام این طرح ملی نیز کمک کند چراکه در برخی از شهرها مشاهده می‌شود عده‌ای واکسن نزدن را دنبال می‌کنند در حالی که وقتی کشور از این بیماری بیمه می‌شود که تعداد زیادی از جمعیت واکسینه شوند. به همین دلیل کمیته‌هایی را راه‌اندازی کرده‌ایم تا عوامل را شناسایی کنند و راهکار ارائه دهند.

او درباره اساتید بورسیه و اینکه این اساتید به اجبار در گروه ب اساتید دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته‌اند، گفت: اساتید بورسیه دانشگاه آزاد اسلامی که در موعد قانونی تحصیل خود را به پایان رسانده‌اند، مشکلی ندارند اما اساتیدی که هنوز نتوانسته‌اند درس خود را به پایان برسانند نیز بر اساس بخشنامه‌ای که صادر شده باید تعیین تکلیف شوند.

طهرانچی افزود: در مدت ۳ سال که بنده به دانشگاه آزاد اسلامی آمده‌ام استاد بورسیه‌ای جذب نشده است بنابراین این افراد متعلق به دوره‌های قبل هستند. برخی از این افراد از ۷ یا ۸ سال پیش مشغول به تحصیل هستند، در صورتی که تاکنون باید تحصیل خود را به پایان می‌رساندند. به این افراد اعلام کردیم که اگر تا بهمن‌ماه تحصیل خود را به پایان می‌رسانند تضمین می‌دهیم که در گروه «الف» اساتید باقی بمانند وگرنه اگر بخواهند بلاتکلیف باشند دانشگاه نمی‌تواند منتظر باشد. این نکته را باید مدنظر داشت که اساتید بورسیه در دانشگاه‌های دولتی نیز باید در موعد قانونی تحصیل خود را به پایان برسانند و اگر نتوانند باید خسارت پرداخت کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره درآمد غیرشهریه ای دانشگاه اعلام کرد: بحث جدی در این زمینه وجود دارد، در دوران کرونا درآمد غیرشهریه‌ای به شدت آسیب دید و هیچ‌گونه حمایتی صورت نگرفت. اما آنچه که اکنون در برنامه داریم این است که هر یک از واحدها باید درآمد غیرشهریه‌ای مشخصی را کسب کنند. سال گذشته نیز این رویکرد در بودجه واحدها وجود داشت. به طور مثال استان اصفهان توانست درآمد غیرشهریه‌ای مورد نظر که به میزان یک هفتم درآمد بود کسب کند.

طهرانچی از رویکرد نهادهای دولتی نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی انتقاد کرد و گفت: زمانی که سازمان‌ها برای انجام طرح‌های پژوهشی با دانشگاه آزاد اسلامی قرارداد همکاری امضا می‌کنند رویکرد متفاوتی در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی دارند و از دانشگاه آزاد اسلامی ضمانت مالی دریافت می‌کنند مثلا برای طرحی که هزار میلیارد تومان ارزش دارد باید هزار میلیارد ضمانت به سازمان مربوطه اعطا کنیم. این رویکرد باعث شده که دانشگاه آزاد اسلامی نتواند به اهداف خود در این زمینه دست یابد.

وی درباره زمان اجرای همسان‌سازی حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آیا شما موافق دوبرابر شدن شهریه دانشجویان هستید؟ اگر در ایده‌آل ترین حالت درآمد مورد نظر غیرشهریه‌ای را به دست آوریم باز هم نمی‌توانیم به آن عدد مورد نظر دست یابیم افزایش بیش از حد شهریه نیز معقول نیست.

طهرانچی در پاسخ به سوالی درباره فضاسازی‌ها و ایجاد کمپین‌ها علیه دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: فضاسازی‌هایی که فضای مجازی مشاهده می‌کنید عموما از فضای بیرون دانشگاه است. مثلا خردادماه ۷۲۱ هزار توئیت به معنی روزانه ۲۵ هزار توئیت علیه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده است به نظر شما این طبیعی است؟ من معتقدم که بخشی از آن طبیعی است ولی بخشی واداشته است. طبیعی است که به خاطر شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور کارکنان و اساتید با مشکلاتی مواجه باشند که البته برای آن‌ها مکمل حقوقی در نظر گرفته‌ایم. با این حال امیدوارم که دولت سیزدهم بتواند با کنترل تورم مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم را کاهش دهد ما نیز بتوانیم خودمان را پایدار کنیم.

او  تاکید کرد: البته مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی به همین جا ختم نمی‌شود مثلا اخیرا شورای گسترش مصوبه‌ای داشت که ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی از ۴۲۵ هزار نفر به ۱۳۰ هزار نفر برسد که با شکایت به دیوان توانستیم دستور توقف این مصوبه را بگیریم. این تصمیم‌ها نیز به دانشگاه ضربه وارد می‌کند.

وی در پاسخ خبرنگاری که سوال کرد  شنیده شده قرار است به کابینه دولت سیزدهم بپیوندید، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با ۴۰ درصد از ظرفیت آموزش عالی در موقعیت تدوین بودجه ۱۴۰۱ و برنامه ۵ ساله است. بنده نیز این موضوعات را دنبال می‌کنم و آرزوی توفیق برای اعضای کابینه دارم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره انتظارات وزیر علوم آینده بیان کرد: نه تنها از وزیر بلکه از نظام آموزش عالی کشور انتظار داریم که توقعات مردم را درباره دانشگاه‌ها برآورده کنند چراکه دانشگاه‌ها باید بتوانند آینده‌ساز مردم باشند. وقتی ۶۰۰ هزار نفر کنکوری در گروه تجربی ثبت‌نام می‌کنند یعنی اینکه مردم نمره قبولی به نظام آموزش عالی نمی‌دهند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری با اهالی رسانه که امروز یک شنبه همزمان با روز خبرنگار برگزار شد به موضوع خبر و رسانه در دنیای امروز نیز پرداخت و گفت:  تحولات اجتماعی و فناورانه بسیار جدی در دنیا در حال انجام است شاید آنچه که به عنوان جلوه پنجم انقلاب صنعتی غرب باید به آن توجه کرد، بحث فضای مجازی است اتفاقاتی در حال رقم خوردن بوده که با سرعت بالایی پیش می‌رود.

طهرانچی اظهار داشت: امروزه مردم در کمترین زمان به اخبار دورترین نقاط جهان دسترسی می یابند.توان بشر فقط در کوتاه‌کردن فاصله نیست بلکه توان بشر در تحلیل داده‌های بزرگ است. یعنی مهمتر از آنکه در کسری از ثانیه مطلع می‌شویم که در محیط دور چه اتفاقی رخ داده، خبرنگار باید بتواند به داده‌های بزرگ مسلط باشد چراکه تحلیل خبر در فضای جدید دیگر تحلیل موردی نیست. خبرنگاری قدرت دارد که بر دانش گردآوری شده بزرگ سوار باشد.

وی بیان کرد: در دنیای امروز دیگر تک خبری مطرح نیست چراکه مردم می‌توانند با تلفن همراهی که در اختیار دارند به اخبار دسترسی داشته باشند. حال سوال این است که آیا حرفه خبرنگاری در این شرایط از بین می‌رود؟ نه از بین نمی‌رود خبرنگاری به عنوان حرفه ارتقا سطح پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: آن چیزی که به جد نیازی داریم این است که خبرنگار پست قبلی خود را رها و پیشرفت کند. خبرنگار باید فردی باشد که بر داده‌ها سوار شود و از این داده‌ها خبر تولید کند. این نکته بسیار مهمی است و خبرنگاران باید اهمیت این موضوع را درک کنند.