جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس:

با گستاخی قیمت خودرو را افزایش می دهند

یک نماینده مجلس گفت: امروز خودروسازان به بهانه زیان انباشته و ضررهای پی در پی با گستاخی تمام علیرغم دستور صریح رئیس جمهور و مخالفت مجلس قیمت را افزایش داده و متاسفانه وزیر مربوطه به جای تنبیه در توجیهی ناشیانه افزایش قیمت را اصلاح قیمت گذاری می نامد.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی گفت: به واسطه انحصار ناشی از حمایت های بی پایان دولت ها مافیای خودرو سال هاست ملت ایران را به استثمار کشیده و انگار این خودروسازها هستند که عنان دولت ها را در دست دارند.

جلال رشیدی کوچی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز از درد بزرگ ملت می گویم بی آنکه ترسی از عصبانیت مافیای خودرو داشته باشم و یا ابایی از ناراحتی فلان آقازاده سهامدار، گفت: امروز از مولودی ناقص الخلقه می گویم که بعد از ۵۰ سال ارتزاق از خون و مال ملت به غولی عظیم الجثه تبدیل گردیده که هیچ کسی را یارای مقابله با آن نیست. قصه امروز خودروسازی ما، قصه ای پرغصه برای ملتی است که سال ها از ابتدایی ترین حق خود که در اسلام نیز بر آن تاکید شده یعنی مرکب خوب بی بهره اند. چرا که به واسطه انحصار ناشی از حمایت های بی پایان دولت ها مافیای خودرو سال هاست ملت ایران را به استثمار کشیده است و کار تا جایی بیخ پیدا کرده که انگار این خودروسازها هستند که عنان دولت ها را در دست دارند نه اینکه دولت ها ناظر و کنترل کننده خودروسازها باشند.

وی افزود: مافیای خودرو طوری منافع برخی تصمیم گیران و تصمیم سازان را با منافع خود گره زده و به گونه ای بر گرده ملت سوار هستند که صدای خرد شدن استخوان های مردم در این هیاهوی کاذب را نمی شنود. بعد از ۵۰ سال سوال اصلی این است که حمایت بی قید و شرط از صنعت خودروسازی ما در چه جایگاهی بوده و متعلق به چه دهه ای است؟

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا می توان خودرویی که تکنولوژی و طراحی آن متعلق به دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی بوده و اکثر قطعات آن از چین تامین می شود را به عنوان خودروی ملی نام گذاری کرد؟ تاکنون چند موتور در حجم های مختلف توسط خودروسازان طراحی و ساخته شده است و به جز پلتفرم های موجود، چه پلتفرم های جدیدی در کشور تولید شده است؟ آیا با اضافه کردن پلاس به انتهای نام خودرو می توانیم بگوییم که خودروی جدیدی تولید کرده ایم؟ امروز خودروسازان به بهانه زیان انباشته و ضررهای پی در پی با گستاخی تمام علیرغم دستور صریح رئیس جمهور و مخالفت مجلس قیمت را افزایش داده و متاسفانه وزیر مربوطه به جای تنبیه در توجیهی ناشیانه افزایش قیمت را اصلاح قیمت گذاری می نامد.

رشیدی کوچی خاطرنشان کرد: ایها الناس، کجای دنیا دیده اید که برای خودرو مردم را به صف کرده و قرعه کشی به راه بیندازند؟ آن هم قرعه کشی هایی که بعضا بی نتیجه و صوری است. معمولا این تولید کنندده است که به دنبال مشتری می دود. یا شما می توانید نیاز داخل را برطرف کنید یا نمی توانید. اگر می توانید پس این بازی چیست؟ اگر نمی توانید مردم و مملکت که معطل بی عرضگی شما نمی توانند باشند. یا شاید هم می توانید اما می خواهید محصولات بی کیفیت خود را با قیمت های بالاتر به ملت مظلوم قالب کنید.

وی یادآور شد: این تراژدی آنجایی غمگین تر می شود که صحبت از بازار دست دوم به میان می آید. مثلا خودروی ماکسیمای ۱۳۹۰ امروز در بازار ما قیمتی ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دارد یعنی معادل ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار است. حال جالب است بدانید این خودرو در کشورهای همسایه ما قیمتی بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار دلار می باشد و یعنی ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دارد. آیا دلیل این اختلاف قیمت فاحش چیزی جز انحصار و دیکتاتوری خودروساز است؟

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در ادامه بیان کرد: امروز مافیای خودرو حرف از آزادسازی قیمت می زند و از اینکه مجبور است فولاد، مس، پلاستیک و… را به قیمت آزاد تهیه کند و محصول خود را به قیمت دولتی بفروشد، می نالد. ما هم موافق آزادسازی قیمت ها هستیم به شرط آنکه واردات نیز آزاد و تعرفه به صورت تدریجی حذف گردد.

رشیدی کوچی با طرح این سوال که آیا نیم قرن فرصت کافی در حمایت از یک صنعت ملی نیست؟ اظهارکرد: خروجی این حمایت های بعضا نادرست امروز چیزی جز ایجاد نارضایتی، از دست رفتن جان هزاران انسان، بحران های اجتماعی، بدبینی نسبت به نظام و حاکمیت، بلعیدن و چپاول سرمایه ملی و حیف و میل بیت المال نیست. لذا پیشنهاد می گردد مجلس و دولت انقلابی در جهت شکستن انحصار و ایجاد رقابت سالم و در راستای افزایش کیفیت و تنوع محصولات، بازگشت امید از دست رفته و جلب رضایت آحاد مردم، صرفه جویی در مصرف بنزین و سایر هزینه های جانبی با در نظر گرفتن سود حاصل از ما به التفاوت این صرفه جویی به عنوان یک درآمد پایدار و ایجاد اشتغال برای هزاران جوان ایرانی بر اساس یک برنامه زمان بندی، اقدام به آزادسازی قیمت در کنار آزادسازی واردات نماید. چرا که تنها راه برون رفت از وضعیت عنوان شده همین است و لاغیر.

وی در ادامه حمایت قاطع و بی چون و چرا از رتبه بندی معلمان و بازگشت عزت و حرمت از دست رفته فرهگنیان که در شرایط سخت معیشتی قرار دارند را وظیفه انسانی خود دانست و گفت: به همه همکاران خود عرض می کنم یقین بدانید شفافیت معجزه می کند و حسنات بی شمار آن در کوتاه مدت و بلندمدت به نفع نظام، مردم و خود ماست. بی شک فرهنگ سازی که به واسطه شفافیت اتفاق خواهد افتاد از انحرافات پیدا و پنهان جلوگیری خواهد کرد و یادمان نرود که ما ادعای انقلابی بودن و ولایتمداری داریم و رهبر عزیزمان حضرت امام خامنه ای فرمودند “معنای شفافیت یعنی مسئولین در جمهوری اسلامی عملکرد خود را واضح در اختیار مردم قرار دهند”.

نماینده مردم مرودشت در پایان گفت: ان شاءالله با رای قاطع خود بعد از شفاف سازی مجلس به سراغ سایر نهادها و قوا خواهیم رفت.