طحان نظیف عدم امضای اعتبارنامه رئیسی از سوی آملی لاریجانی را تایید کرد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره امضا نشدن اعتبار نامه رئیس جمهور توسط آملی لاریجانی و اینکه آیا این مسئله ایراد قانونی برای اعتبار نامه آقای رئیسی ایجاد می‌کند یا خیر، گفت: براساس قانون خدشه‌ای در اعتبار نامه پیش نخواهد آمد.

به گزارش تسنیم، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز( یکشنبه ۱۶ مرداد) برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات بین ایران و جمهوری صربستان یکی از لوایح بود که مورد بررسی قرار گرفت که در اردیبهشت توسط شورای نگهبان تایید و به قانون تبدیل شد.  همچنین لایحه مالیات بر ارزش افزوده مورد بررسی قرار گرفت که چند بار در تردد مجلس و شورای نگهبان بود که در نهایت تبدیل به قانون شد.

وی افزود: همچنین طرح اصلاح برخی احکام ساختار بودجه کشور بود که پس از ترددهایی که بین مجلس و شورا داشت تبدیل به قانون شد. طرح تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای و مالی سال ۱۳۹۳ کل کشور  که با بررسی های انجام شد خلاف شرع شناخته شد و در نهایت به قانون تبدیل شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح اصلاح موادی از  قانون انتخابات ریاست جمهوری بود که با ترددی که بین مجلس و شورای صورت گرفت در نهایت از نظر شورای نگهبان ایرادات رفع شده بود ولی هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام ایراداتی به این طرح گرفته که به این واسطه به مجلس ارجاع شد و هم اکنون این مصوبه در اختیار نمایندگان محترم مجلس است تا اصلاحات لازم را انجام دهند.

طحان نظیف ادامه داد: طرح بعدی، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بود که در کمیسیون مشترک بود که اواخر سال گذشته بررسی شد و ابهامات زیادی به این طرح وارد شده بود که  بسیاری از این ابهامات برطرف شده ولی برخی ابهامات هنوز باقی است و هم اکنون طرح برای اصلاح ابهامات در اختیار مجلس است تا مورد بررسی مجدد قرار گیرد. همچنین طرح جهش تولید مسکن در شورا مورد بررسی قرار گرفت که در مرحله اول اشکالات متعددی به آن‌ وارد شد که بسیاری از این ایرادات از سوی مجلس اصلاح شد اما در عین حال یک ابهام درباره تعریف اوراق رهنی است و یک بحث هم تا حدی به حقوق مردم بر می‌گشت که راجع به ایجاد هزینه های دلالی و مشاوره بود که در این حوزه نباید حقی از مردم تضییع شود. اگر این دو ایراد برطرف شود، ما ایرادی به این مصوبه نداریم و تبدیل به قانون خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره امضا نشدن اعتبار نامه رئیس جمهور توسط آملی لاریجانی و اینکه آیا این مسئله ایراد قانونی برای اعتبار نامه آقای رئیسی ایجاد می‌کند یا خیر، گفت: براساس قانون خدشه‌ای در اعتبار نامه پیش نخواهد آمد.

وی تاکید کرد: اعتبار نامه رئیس جمهور منتخب در جلسه شورای نگهبان که قبل از مراسم تنفیذ برگزار شد، به امضای اعضای حاضر در آن جلسه رسید.

طحان نظیف درباره طرح صیانت از کاربران فضای مجازی و طرح گمانه زنی هایی مبنی بر هماهنگی شورا و مجلس برای تصویب این طرح گفت: هیچ هماهنگی قبلی و پیشینه درباره مصوبات با شورای نگهبان معنا ندارد چرا که ما تا لحظه آخر نمی‌دانیم که چه چیزی از سوی نمایندگان به تصویب می رسد تا زمانی که متن کامل و مصوب به شورا ارسال نشود ما درباره متن طرح نمی توانیم اظهار نظر کنم شورای نگهبان یک نظر بیشتر درباره طرح ها نمی‌دهد آن هم زمانی که

البته هنوز چیزی به تصویب نرسیده است ولی این مسئله را بر اساس سابقه عرض می‌کنم که شورای نگهبان زمانی که طرح ها به این شورا ارسال می شود می‌تواند حتی در ارتباط با هشتاد و پنج شدن طرح ها ایراد وارد کند.  به هر حال این اطمینان را می دهم که اگر این طرح و یا هر طرح و لایحه ای دیگری با قانون اساسی و شرع مغایرت داشته باشد، شورای نگهبان آن را تایید نخواهد کرد.

وی درباره ایرادات شورای نگهبان به طرح الزام ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت: یکی از چالش های حقوقی و ثبت،  بحث ثبت نشدن اموال غیرمنقول است  و طبیعتا برای رفع این چالش باید توجه داشت که این موضوع خلاف قانون اساسی و شرع نباشد در عین حال ما نیز با فراگیری اسناد رسمی موافق هستیم اما باید راهکار جامعی در این خصوص در نظر گرفته شود که در آن حقی از مردم تضییع نشود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: هنوز در بسیاری از روستاها مواردی داریم که سند رسمی در اختیار مردم نیست که همه اینها باید پیش بینی شود که امیدواریم با رفت و آمدهایی که این طرح بین مجلس و شورای نگهبان صورت گرفته در نهایت مشکلات آن نیز بر طرف شود.

طحان نظیف  در رابطه با اعلام دلایل رد صلاحیت به کاندیداها خاطرنشان کرد: بعضی افراد به شورای نگهبان مراجعه کردند و بعضی هم غیر از مراجعه حضوری پاسخ گرفتند و شورای نگهبان هر پاسخی داشته باشد اعلام می‌کند و تا این‌جا هم اعلام شده اما این‌که دلیل عدم احراز چه بوده از آنجا که آرا مخفی بوده ما هم نمی‌دانیم و دلیل عدم اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها نیز این است که منع شرعی و قانونی داریم و نمی‌توانیم آن‌ها را اعلام کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آیت‌الله لاریجانی اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب را امضا کرده است یا نه؟ گفت: کسانی که در جلسه قبل از تنفیذ در شورای نگهبان حضور داشتند، اعتبارنامه را امضا کردند اما کسانی که حضور نداشتند طبعا امضا نکردند.

سخنگوی شورای نگهبان  درباره درخواست علی لاریجانی برای شفاف‌سازی دلایل رد صلاحیتش نیز عنوان کرد: مواردی را که آقای لاریجانی درخواست دادند به ایشان منعکس شده است.