نحوه دریافت تسهیلات وام بدون ضامن

پرداخت تسهیلات وام بدون ضامن پس از کش و قوس های فراوان بالاخره آغاز شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، پرداخت تسهیلات وام بدون ضامن پس از کش و قوس های فراوان بالاخره آغاز شده است. اما برای دریافت این وام باید چه کاری انجام دهیم؛ این پرسشی است که در این گزارش به آن پاسخ داده‌ایم.

 

از اواخر دی ماه بود که با تاکید رییس جمهوری و همچنین پیگیری های وزارت اقتصاد، قرار شد که روند پرداخت وام های خرد تسهیل و شرط ضامن از تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان برداشته شود. هر چند تا اواسط بهمن ماه عملاً بانک ها از پرداخت این تسهیلات خودداری می کردند، اما در نهایت با تعیین ضرب العجل از سوی وزارت اقتصاد برای پرداخت وام بدون ضامن برای بانک ها، این طرح اجرایی شد. اما روند دریافت وام بدون ضامن چیست؟

 

اولین موضوع این است که شما باید از شاغلان و بازنشستگان نهادهای عمومی غیر دولتی یا شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران دستگاه‌های دولتی و یا کارمند شرکت‌های معتبر بخش خصوصی باشد.

اگر این شرایط را دارید موضوع بعدی بانکی است که از آن حقوق خود را دریافت می کنید. در حال حاضر بانک های زیر مجموعه وزارت اقتصاد موظف به پرداخت این وام هستند؛ این یعنی شما باید از یکی از بانک‌های توسعه صادرات ایران، کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن، سپه، تجارت، رفاه کارگران، توسعه تعاون، قرض‌الحسنه مهر ایران، پست بانک ایران، ملت، صادرات و ملی حقوق خود را دریافت کنید.

اگر این شرایط را دارید مرحله بعدی، مراجعه به شعبه بانکی است که حقوق خود را از آنجا دریافت می‌کنید؛ با مراجعه به شعبه بانک باید فرم های مربوط را پر کنید و میزان وام درخواستی خود (حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان) را تعیین کنید. پس از این کار چند روز بعد دوباره به شعبه مراجعه کنید تا از میزان وام دریافتی خود مطلع شوید. در حقیقت هر چند که گفته شده که وام بدون ضامن تا ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می شود، اما لزوما تمام افراد نمی توانند سقف وام را دریافت کنند و بستگی به رتبه اعتباری شما دارد.

یکی از موارد مهم این است که میزان حقوق دریافتی شما و البته اقساطی که الان دارید چقدر است؟

سود وام بانکی به غیر از بانک‌های قرض الحسنه ۱۸ درصد است و نهایت زمان بازپرداخت ۳۶ ماه است؛ بنابراین با فرض سود ۱۸ درصدی و بازپرداخت ۳ ساله، قسط ماهیانه وام ۵۰ میلیونی، حدود یک میلیون و ۸۰۷ هزار تومان و قسط ماهیانه وام ۱۰۰ میلیونی، حدود سه میلیون و ۶۱۵ هزار تومان خواهد بود. بنابراین حقوق شما با کسر اقساطی که هم اکنون دارید باید بتواند اقساط این وام را پوشش دهد.

این همان موضوع اصلی است که بانک شما از بانک مرکزی استعلام می گیرد؛ یعنی مجموع اقساط وام شما در سیستم بانکی؛ باید توجه داشته باشید که وام هایی که شما ضامن آن هستید هم در میزان توانایی شما در پرداخت اقساط ماهیانه در نظر گرفته می شود. به بیان دیگر، اگر شما ضامن وام دیگری هستید، اقساط آن هم به حساب شما منظور می شود؛ حتی اگر وام گیرنده، اقساط خود را منظم پرداخت کند، نظام بانکی این فرض را می کند که وام گیرنده احتمال دارد هر لحظه، اقساط خود را پرداخت نکند و در نتیجه شما به عنوان ضامن مسئول پرداخت اقساط او خواهید بود.

مسئله دیگری که بانک از بانک مرکزی استعلام می کند، نحوه بازپرداخت وام های قبلی و چک های برگشتی شما است. اگر پیش از این وامی داشتید که اقساط آن را منظم پرداخت نکردید و یا چک برگشتی داشته اید، این احتمال وجود دارد که رتبه اعتباری شما پایین باشد و بدون ضامن نتوانید وام بگیرید.

البته شما می توانید به شعبه دیگری از بانک خود هم مراجعه کنید که در این صورت نیاز دارید، برای تایید محل سکونت خود به اداره پست مراجعه کنید؛ با مراجعه به اداره پست و دادن نشانی منزل، برای شما یک نامه ارسال خواهد شد که آن نامه را بدون آنکه باز کنید باید به شعبه بانک ارائه دهید؛ البته پیشنهاد می کنیم که حتما به شعبه خود مراجعه کنید؛ چرا که در غیر اینصورت چند مرحله به فرآیند دریافت وام اضافه می شود.

در مراجعه بعدی به بانک و پس از مشخص شدن میزان وام تخصیص داده شده، شما باید علاوه بر فرم هایی که دریافت کرده بودید، نامه کسر از حقوق و مدارک شغلی را به بانک تحویل دهید؛ افرادی که وام ۵۰ میلیونی به آن ها تعلق می گیرد تنها باید کسر از حقوق ۶۵ میلیون تومانی داشته باشند و افرادی که وام ۱۰۰ میلیونی دریافت می کنند باید علاوه بر نامه کسر از حقوق ۱۳۰ میلیون تومانی، چک یا سفته نیز به بانک ارائه دهند.

پس از تحویل مدارک، وام بسته به بانکی که در آن حساب دارید پس از چند روز به حساب شما واریز خواهد شد.