کاهش شاخص‌های تورم نقطه‌ای، ماهانه و سالانه کشور

براساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه ١٤٠٠ به عدد 39.2 درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل 4.5 درصد کاهش یافته است.

به‌گزارش ایران، گزارش‌های مرکز آمار ایران از نرخ تورم مهر ماه نشان می‌دهد که شاخص‌های تورم نقطه‌ای، ماهانه و سالانه کشور کاهش داشته است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه ١٤٠٠ به عدد ۳۹٫۲ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل ۴٫۵ درصد کاهش یافته است. نرخ تورم سالانه نیز در همین مدت برای خانوارهای کشور به ۴۵٫۴ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۰٫۴ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. بر این اساس تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه در مهرماه روند کاهشی دارد.

تورم نقطه‌ای
در گزارش مرکز آمار با اشاره به این نکته که منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است می‌افزاید: نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه ١٤٠٠ به عدد ۳۹٫۲ درصد رسیده است. یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٩.٢ درصد بیشتر از مهر ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌‌اند.

تورم کالاهای غیرخوراکی کمتراز کالاهای خوراکی
اما مهم‌ترین بخش تورم، تورم کالاهای خوراکی و تفاوت آن با تورم غیرخوراکی است. براساس این گزارش نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ۱٫۱ واحد درصدی به ٦٠.٥ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ٥.٩ واحد درصدی به ٢٩.٥ درصد رسیده است.
براساس این گزارش نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۳۸٫۴ درصد است که نسبت به ماه قبل ٤.٥ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٣.٩ درصد بوده که که نسبت به ماه قبل ٣.٩ واحد درصد کاهش داشته است.

نرخ تورم ماهانه خانوار
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه مهر ١٤٠٠ به ۳٫۷ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ٠.٢ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۵ درصد و ۳درصد بوده است.
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۳٫۶ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٤ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤.١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ تورم سالانه خانوار
در خصوص نرخ تورم عملاً باید به نرخ تورم سالانه یا دوازده ماهه نگاه کرد. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه مهر ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ۴۵٫۴درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٤ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.
براساس این گزارش نرخ تورم سالانه خوارکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مهرماه امسال به ۶۰٫۹ درصد رسید که نسبت به شهریورماه یک درصد افزایش نشان می‌دهد.
همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۴٫۷ درصد و ٤٩.٦ درصد است که برای خانوارهای شهری ٠.٤ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ٠.١ واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت‌ها در مهرماه
مرکز آمار همچنین اطلاعات مربوط به قیمت کالاها و تغییرات آن در مهرماه را منتشر کرده است. با اینکه در مجموع نرخ تورم در کشور در مهرماه روند کاهشی را نشان می‌دهد اما در این ماه قیمت برخی کالاهای خوراکی و غیرخوراکی مانند ماه‌های قبل همچنان رشد دارد. براساس این گزارش در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» (موز، انگور و طالبی)، گروه «لبنیات و تخم مرغ» (تخم مرغ، پنیر و ماست پاستوریزه) و گروه «ادویه و چاشنی» (رب گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «آموزش» (انواع شهریه‌های مراکز آموزشی)، گروه «هتل و رستوران» (غذاهای سرو شده در رستوران) و گروه «مسکن، آب، برق و گاز» (متوسط قیمت یک کیلو وات برق، یک متر مکعب آب و اجاره بها) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

کمترین افزایش قیمت برای گوشت قرمز
اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد در میان کالاهای خوراکی، گوشت قرمز و ماکیان کمترین افزایش قیمت را در مهرماه نسبت به شهریور دارد. متوسط افزایش قیمت گوشت قرمز و ماکیان در این ماه ۰٫۳درصد است.
در میان کالاهای خوراکی قیمت این کالاها در مقایسه با مهر سال گذشته نشان می‌دهد قیمت روغن‌های خوراکی در یکسال (مهر سال گذشته تا مهر امسال) بیشترین افزایش قیمت را دارد. قیمت روغن در این مدت ۷۲٫۶درصد بالا‌تر رفته است. بعد از روغن، لبنیات (شیر، پنیر، تخم مرغ) بیشترین رشد قیمتی معادل ۷۱٫۹درصد، از مهر ۹۹ تا مهر ۱۴۰۰ را تجربه کرده است. میوه و خشکبار هم با رشد قیمتی ۷۰٫۱درصدی در رده سوم بیشترین افزایش قیمت در میان کالاهای خوراکی را در یکسال قرار دارد.

کالاهای غیرخوراکی
در میان کالاهای غیرخوراکی نرخ تورم آموزش بیشترین عدد را در مهرماه نسبت به شهریور گذشته دارد. در مهر امسال آموزش ۱۳٫۵درصد قیمت بیشتری از شهریور را دارد.آب، برق و سوخت بعد از آموزش، بیشترین نرخ تورم ماهانه را در مهر دارد. تورم این ۳کالا درمهر امسال نسبت به شهریور ۶٫۹درصد بیشتر است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای
در گزارش مرکز آمار همچنین میزان نرخ تورم برای دهک‌های مختلف مشخص شده است. بر این اساس بیشترین نرخ تورم برای دهک دوم و کمترین آن برای دهک هشتم است. دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در مهر ماه ١٤٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از۴۵٫۲ درصد برای دهک هشتم تا ۴۸درصد برای دهک دوم است.

کاهش نرخ تورم و افزایش رشد اقتصادی
همزمان با کاهش نرخ تورم در مهرماه آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشور در مسیر افزایشی قرار دارد و راه را برای خروج از رکود فراهم کرده است.
براساس آمارها شاخص رشد اقتصادی در طول سال ۱۳۹۹ و در سال‌جاری همواره در جهت مثبت در حرکت بوده است. رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۹ به قیمت پایه (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰) نسبت به سال قبل با احتساب نفت ۳.۶ درصد و بدون احتساب نفت ۲.۵ درصد بود. آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد روند رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ هم ادامه دارد. طبق گزارش بانک مرکزی تولید ناخالص داخلی کشور در فصل اول ۱۴۰۰ (به قیمت‌های پایه سال ۱۳۹۵)، با نفت به رقمی حدود ۳۴۷۷.۰ هزار میلیارد ریال و بدون نفت به حدود ۳۱۴۸ هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب از افزایش ۶.۲ و ۴.۷ درصدی برخوردار است.